پی آئی اے طیارہ حادثے کی انسپکشن رپورٹ تیار،انکشافات سامنے آ گئے

پی آئی اے کی لاہور سے کراچی جانے والی پرواز پی کے 8303 کو حادثے کی تحقیقات جاری ہیں۔ سول ایوی ایشن اتھارٹی کے شعبہ ایئر سائیڈ نے رن وے کی انسپکشن رپورٹ تیار کرلی ہے۔ رپورٹ کے مطابق  طیارے کو لینڈ کرانے کی دو بار کوشش کی۔ پہلی بار رن وے پر اترنے کی کوشش کے دوران طیارے کے لینڈنگ گیئرز بند تھے۔

پہلی لینڈنگ کی کوشش میں طیارے کے انجن رن وے سے ٹکرائے تھے اور پہیے نہ کھلے۔ کپتان نے ایمرجنسی لینڈنگ کی کوشش کی، لیکن وہ اس میں ناکام ہوگئے اور رن وے سے جہاز کے انجن ٹکرانے سے چنگاریاں نکلیں۔کپتان نے لینڈنگ کے وقت اے ٹی سی کو ہنگامی لینڈنگ کی اطلاع نہیں دی۔ ایمرجنسی لینڈنگ کی صورت میں رن وے پر فوم بچھایا جاتا ہے، مگر کپتان کی لینڈنگ کی ایک کوشش سے دوسری کوشش کے درمیان رن وے پر فوم بھی نہیں بچھایا گیا۔

جہاز کے انجن رن وے سے ٹکرانے اوررگڑ کی وجہ سے چنگاریاں نکلنے پر پھر کپتان جہاز کو گو راؤنڈ کروایا۔جہاز کے انجن پر رن وے سے ٹکرانے سے پیدا رگڑکے نشانات ہیں،

اس بات کا امکان ہے کہ جہاز رن وے کو ٹچ کرتے وقت انجن میں آگ بھڑک اٹھی اور رن وے پر گھسنے کی وجہ سے انجنوں میں ممکنہ خرابی پیدا ہوئی۔ طیارے کے بائیں انجن نے رن وے پر 4500 فٹ آگے جاکر ٹچ کیا، پھر  5500فٹ دور جاکر دائیں انجن نے بھی زمین کو چھوا۔

ذرائع کے مطابق طیارے کے بیلی نے رن وے کو ٹچ نہیں کیا جس کے باعث کپتان نے طیارے کو دوبارہ ٹیک آف کرلیا، دوبارہ طیارہ ٹیک آف ہونے کے بعد لینڈنگ کی کوشش میں گر کر آبادی پر تباہ ہوگیا۔

کراچی ایئرپورٹ  کا رن وے نو سے دس ہزار فٹ لمبا ہے جس پر چھ ہزار سے سات ہزار فٹ پر دونوں انجن کے نشانات ہیں۔ اے تھری 20 ساختہ طیارہ ایک انجن پر بھی 10فٹ تک آگے جاسکتا ہے لیکن غیرمعمولی صورتحال کی وجہ سے جہاز دو2 فٹ کی بلندی تک بھی نہ جا سکا۔

    Minister (4k + posts)

    How come they say that the landing gear could not open on first attempt, when it is obvious that landing gear did open while he was coming for second landing before crash. Did he forget to open the landing gear on his first attempt? Was he drunk?

    Chief Minister (8k + posts)

    PIA pilots think that they are TOP-GUNS , those TOP-GUNS were the lot which left PIA in late 80s & mid 90s , then left overs are nothing but useless, politically appointed pilots , no  matter civilian or ex personnel. PALPA is handled by criminals of political parties. They don’t do dope tests, don’t follow protocols, most of the time are in influence etc. And EGO is tooo much

    (1k + posts)

    This is the 4th major plane crash in Pakistan since 2010 and compared that to Canada; It only had three fatal crashes in their history(around 5 million flights). Our aviation safety record is horrendous, to say the least! The primary reason for that is the lack of accountability. Every single time, they tell us there will be an investigation, and they only do it, just for the sake of it. You never hear anyone getting sacked or someone resigning. What else do you expect from such a system? This will keep happening until we start holding people accountable. Hoping for a better response this time around

    Chief Minister (14k + posts)

    It looks like pilot forget to deploy landing gear. Landing gears are deployed like 20 miles before airport. If there is any issues with landing gears, pilot has plenty of time to take appropriate actions.

    MPA (647 posts)

    clealry the first time pilot wasnt aware if the landing gears were deployed, when he got jolt feom the engines stiking runway he pulled up and tried to go around for 2nd landing attempt but by then both engines were out and he couldnt make the runway hence stalled and crashed 

    MPA (720 posts)

    If the reports says "Pilot Error” same forum will call them a liar. If it says "Technical Problem” same forum will say its a cover up.

    Keep this post as reference when it happens in near future

OR comment as anonymous below

آپ کا ای میل ایڈریس شائع نہیں کیا جائے گا۔ ضروری خانوں کو * سے نشان زد کیا گیا ہے


24 گھنٹوں کے دوران 🔥

View More

From Our Blogs in last 24 hours 🔥

View More